פרוטוקול הישיבה בבית המשפט הוא אחד המסמכים הפרוצדורליים החשובים ביותר והיחיד שמשקף את מהלך המשפט. הפרוטוקול גם מהווה מקור ראיה לעתיד.

על סמך תוכנו, במקרים של ערעור, מסיקים ערכאות משפטיות גבוהות יותר מסקנות לגבי חוקיות המשפט, הגינותו ותוקפו של פסק הדין. 

מכאן, ברור עד כמה חשוב תמלול לעורכי דין, של פרוטוקול הדיונים. ושכמובן יהיה מדויק וישקף את מה שקרה באולם בית המשפט ב – 100%.

חוק בתי משפט-1984 תשמ"ד, סעיף 68 ב. קובע כי: "ביקש בעל דין שדיון יוקלט על חשבונו, יאפשר זאת בית המשפט. אלא אם כן מצא שאין לעשות כן מטעמים מיוחדים, ובלבד שהדיון מתועד בדרך אמינה ומדויקת. החלטה שלא להיענות לבקשת בעל דין כאמור תהיה מנומקת בכתב."

אנו ממליצים בחום לעורכי הדין להשתמש בסעיף זה ולהקליט דיונים משפטיים.

בית משפט מספק שירותי קלדנית, אז למה צריך גם הקלטה ותמלול?

נכון שבכל דיון משפטי יש קלדנית. אולם, שום קלדנית, מקצועית ככל שתהיה לא מסוגלת להקליד כל מילה שנאמרת.

לכן, במקרים רבים קורה, שעדויות והסברים לא מוזנים בפרוטוקול במלואם, מעוותים שלא בכוונה ואף נמחקים מהפרוטוקול לבקשת בית המשפט.

מכאן, שההשפעה שיש לגורם האנושי בעניין תיעוד הישיבה, גדולה באופן בלתי מתקבל על הדעת.

מאחר שכל מה שנאמר בבית משפט יכול להשפיע על החלטת השופט, הקלטת דיון בבית המשפט ושימוש בתמלול לעורכי דין במידת הצורך, היא הדרך היחידה לתעד את כל הדיונים בלי להחסיר מאומה ולשמר את המידע לשימוש עתידי בניהול התיק.

שירותי תמלול - הנשק הסודי של עורכי הדין

דוגמאות למקרים בהם עורכי דין יכולים להשתמש בתמלול הקלטות הדיונים

תמלול לעורכי דין – שני המצבים הנפוצים ביותר עליהם ניתן לחשוב הם:

1. ניתן להשתמש בתמלול הקלטות על מנת לשחזר את ההליך המשפטי כולו ובפרט חקירת עדים, עתירות שהוגשו בע"פ ופעולות פרוצדורליות אחרות.

אנו מניחים, כי עורכי דין רבים מכירים את המצב, בו הם מכינים נאום ארוך ומשמעותי ובפרוטוקול הדיון נרשמים משפטים בודדים בלבד שלא משקפים את עבודתם הקפדנית.

ישנם גם מקרים, בהם נרשמות בפרוטוקול עדויות חלקיות ואף מעוותות של עדים, אשר לרוב הם המכריעים בתיק.

2. הקלטות אודיו הן למעשה הדרך היחידה להקליט במלואן עדויות של אנשים המזומנים לבית משפט.

קורה לא פעם, שאותם אנשים נותנים עדויות שונות ולעתים אף סותרות באותו משפט או בהליכים מקבילים, שיכולים להתקיים באותו נושא.

הדרך היחידה לעלות על סתירות אלו ולהביאם בפני השופט היא ע"י הצגת תמלול משפטי של העדויות.

כמו שהבנתם בדיונים משפטיים מורכבים וארוכים, הקלדנית של בית המשפט אינה יכולה לתעד כל מילה שנאמרת בדיון. לכן, תמיד עדיף להקליט ולתמלל את הנאמר בין כותלי בית המשפט על מנת להבטיח מקור מידע מדויק ונאמן.

רוצים להיות בטוחים שהדיונים בבית משפט יתועדו באופן מלא, מקצועי ואמין, פנו למקצוענים של ניר סלע. לקבלת הצעה ומידע נוסף – צרו קשר!

© כל הזכויות שמורות ל-ניר סלע - שירותי הקלטה ותמלול
דילוג לתוכן