תמלול, דהיינו העברת הקלטה לכדי תיאור מילולי בתמליל מודפס ומפורט, יכול להתקבל כראיה קבילה בבית המשפט.

יחד עם זאת, הגשת תמליל כראיה מחייב עמידה בכללים נוקשים. אי עמידה בכללים הללו עלול להביא לפסילת הראייה, כולה או חלקה. הדבר עשוי להשפיע על ההליך המשפטי ולגרום להכרעה משפטית שונה מן הראוי. 

יובהר כי שימוש בתמלילים מקובל מאוד באין ספור התדיינויות והליכים משפטיים. כמו למשל משפטים אודות סכסוכים עסקיים, דיונים בנושאים מנהליים, רשלנות רפואית, משפטי שוחד וסחיטה, בדיונים משפטיים בבתי המשפט לעבודה ובנושאים של משפחה (צוואות, סכסוכי ירושות, גירושין) ועוד. 

דגשים של הגשת תמליל כראיה

ניתן לפרט כמה וכמה דגשים חשובים, אשר יש להתייחס אליהם לצורך הגשת תמליל כראיה. למשל:

  1. כדי שראייה מתומללת תיחשב לקבילה מבחינה משפטית, עליה להתאים לדרישות החוק בצורה מלאה. 
  2. חיוני כי המתמלל או חברת התמלול יפעלו על פי הוראות חוקים כדוגמת חוק האזנת סתר. 
  3. התמלול צריך להתבצע בכפוף לאמור גם בפקודת הראיות. 
  4. לפי החוק ניתן להקליט ולאחר מכן לתמלל הקלטה, כאשר מי שהקליט הוא צד לעניין והשתתף בשיחה בעצמו. לעומת זאת, הקלטה ללא השתתפות המקליט מהווה עבירה ולכן גם התמליל לא יהיה קביל. 
  5. על מנת שתמלול של הקלטה או סרט ייחשב לקביל כראייה, ביצוע התמלול צריך להיות מקצועי באופן מלא (פירוט נביא בהמשך). 
  6. הצהרה – על מנת שבית המשפט יכיר בתמליל, נדרשת הוספת הצהרה בחוות  דעת מומחה חתומה הכוללת פרוט מלא ומדגישה כי התמליל זהה להקלטה.

תמלול כראיה

מהו תמלול מקצועי כראייה?

מקצועיות של תמליל שיבוא כראיה, הינה בעלת היבט הכרחי בשל השפעת המתואר בתמליל על הכרעה שיפוטית, על פסקי דין, על קביעת סעדים משפטיים, הוכחת אשמה וכיוצא באלה.

תמליל מקצועי הינו כזה שנעשה על ידי חברת תמלול שעוסקת בכך באופן מקצועי. זאת אומרת, שהפירוט המילולי הכתוב של הנאמר בהקלטה צריך להיות נאמן בצורה מוחלטת למה שהוקלט (או צולם). 

תוצאת התמליל צריכה לכלול את כל המילים שנשמעו בהקלטה, ללא יוצא מן הכלל, אך לא רק זאת. בנוסף, המתמלל יבטא מסרים נוספים החיוניים להבנת הדברים.

לדוגמא, כאשר יש לכך חשיבות, תצוין גם נימת קול של הדובר אם נאמרה בכעס, צעקה, בכי, איום וכדומה. במידה וההקלטה תועדה בסרט וידאו, יש התייחסות לפרטים חשובים נוספים אותם נפרט במידת הצורך בשיחת טלפון. 

מתעניינים בתמלול מקצועי, שיוכל לשמש כראייה? ניר סלע מספק שירותי הקלטה ותמלול ברמה גבוהה תוך הקפדה על כל פרט כדי לספק לכם רק את הטוב ביותר. צרו קשר לקבלת מידע נוסף!

© כל הזכויות שמורות ל-ניר סלע - שירותי הקלטה ותמלול
דילוג לתוכן