בוררות היא הליך מקובל, בו משתמשים כדי להגיע לידי הכרעה בסכסוכים מסוגים שונים ללא הליך משפטי. שני הצדדים צריכים להביע הסכמה בכתב כדי לעבור תהליך בוררות, אך אין קריטריונים חוקיים מיוחדים הקובעים מי יכול לשמש בורר. משום כך – כל אדם בישראל יכול לשמש בורר, לפחות בתאוריה.

עם זאת, ניתן להגיש פסק בוררות לבית המשפט ולהעניק לו תוקף של פסק דין, אותו ניתן לאכוף גם באמצעות הלשכה להוצאה לפועל. לכן ניתן להבין עד כמה חשוב לבצע תיעוד מלא ואמין ככל הניתן על ידי הקלטה ותמלול ישיבות בוררות לצורך פרוטוקול.

מי מנהל ישיבות בוררות? 

כאמור, לפי החוק כל אדם בישראל יכול לנהל ישיבת בוררות, בתנאי ששני הצדדים בסכסוך מסכימים על כך. עם זאת, מקובל להפנות את התפקיד לאדם שיש לו הכשרה משפטית, כמו שופט או עורך דין, שהוא גם בעל ידע והבנה בתחום הסכסוך. למשל עו"ד מקרקעין במקרה של סכסוך מקרקעין, אך גם על ידי שמאי מקרקעין מכריע שאינו משפטן בהכשרתו לדוגמה.

במקרים מסוימים, עשוי בית המשפט להציע לצדדים בסכסוך לפנות לתהליך בוררות מסיבות שונות ועל כן אפשר להבין כי מדובר על הליך בעל משקל גדול וחשיבות רבה, שיכולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת על המשתתפים.

איך מתנהלת ישיבת בוררות?

השלב הראשון הוא חתימת שני הצדדים על הסכם שבו שניהם מסכימים לקיים ישיבת בוררות ומפרטים את כל הנושאים בהם ידונו בישיבה.

לאורך הליך הבוררות, שני הצדדים מוזמנים להציג את הטיעונים שלהם ואת ההוכחות. לבסוף, נדרש הבורר לפסוק בהתאם למיטב שיקול דעתו. פסיקת הבורר – כאמור – יכולה לקבל תוקף של פסק דין אם היא מובאת בפני בית המשפט.

הקלטה ותמלול ישיבות בוררות לצרכי פרוטוקול

הקלטה ותמלול ישיבות בוררות 

תמלול בוררות חייב להיות מדויק ואמין, בגלל המשקל הכבד שיש לדברים הנאמרים וכמובן להחלטה המתקבלת. משקל ההקלטה והתמלול גדול אף יותר מאשר בדיון משפטי רגיל, בגלל שלא קיימת בו המסגרת המסודרת המקובלת של דיון משפטי, הכוללת שופט, קלדנית, חוקים ונהלים ברורים וידועים לכל.

לכן חשוב להקפיד על ביצוע הקלטה מקצועית, ברורה ונקיה מרעשים, על ידי גורם מקצועי מנוסה, עם ציוד הקלטה כפול במקרה של תקלה. גם התמלול עצמו צריך להתבצע על ידי מומחה מקצועי ומנוסה, שמכיר היטב את הדקויות של תמלול משפטי מקצועי ויודע כיצד להקפיד על כל מילה, כל פסיק וכל נקודה, כל זאת על מנת לספק תיעוד מלא ומדויק ככל הניתן של הדיון.

לבסוף, תמלול מדויק ואמין יכול להשפיע על אמינות הדיון והפסיקה בעיני בית המשפט, לצורך קבלת תוקף של פסק דין על החלטת הבורר ולכן עליו להיות מדויק, מקצועי ואמין.

לסיכום, הקלטה ותמלול הליך בוררות לצרכי פרוטוקול היא חיונית מסיבות רבות. לכן חשוב במיוחד לבצע אותה רק עם גורם מקצועי, מנוסה ואמין.

למידע נוסף – צרו קשר!

© כל הזכויות שמורות ל-ניר סלע - שירותי הקלטה ותמלול
דילוג לתוכן