תיקון לחוק בתי המשפט משנת 1984 קובע, כי כל בעל דין יכול להגיש בקשה לבצע הקלטת דיונים בבית משפט (בתנאי שההקלטה תתבצע על חשבונו) וכי על בית המשפט לאשר את הבקשה, אלא אם יש טעמים מיוחדים נגד הבקשה. בנוסף, תנאי הכרחי לביצוע הקלטה הוא כי על התיעוד להתבצע בצורה אמינה ומדויקת.

אך מתי כדאי לבצע הקלטת דיון משפטי? מהי הקלטה קבילה ולאילו צרכים זה משמש?

מתי כדאי לבצע הקלטת דיון משפטי?

מן הראוי לציין, כי המערכת מכירה בחשיבותו של תיעוד הדיון המשפטי. 

לכן פועלות בבתי המשפט קלדניות מקצועיות, שתפקידן לתעד בכתב את כל הנאמר במסגרת הדיון.

יחד עם זאת, קלדנית משפטית, מקצועית ומנוסה ככל שתהיה, לא תמיד מצליחה לתעד כל מילה שנאמרת.

לעיתים הדיון הוא סוער, כולל הרמת קול, בכי והערות ביניים, אשר עשויות למנוע, או להפריע לתיעוד מלא ומקיף של הדברים שנאמרו בדיון. לכן, בכל דיון משפטי שבו קיימת חשיבות גבוהה להבנה ותיעוד מדויק של הדברים, חשוב לבצע הקלטה מקצועית.

בנוסף, הקלטת דיונים משפטיים מאפשרת לעורכי הדין לרענן את זכרונם בין דיון לדיון, כאשר קיים מרווח זמן גדול בין דיון לדיון (לעיתים חודשים). 

הקלטה של דיון משפטי גם מאפשרת לעורכי הדין למצוא חוסר דיוקים וסתירות בדברי העדים הנחקרים, אשר לא הבחינו בהם במהלך הדיון עצמו, או לעמת עד חדש עם דבריו המדויקים של עד שדיבר בדיון הקודם וכן הלאה.

הקלטת דיונים מאפשרת לעורכי הדין לבצע גם בקרה עצמית לצורך שיפור ההופעה שלהם בבית המשפט ועוד.

הקלטות בבית משפט

הקלטת דיונים משפטיים – לא רק לבעלי דין

למרות האמור מעלה, לא רק בעלי דין ועורכי דין מרוויחים מן השימוש בהקלטת דיון משפטי. גם שופטים יוצאים נשכרים כאשר מתבצעת הקלטה עם תמלול, שכן תמלול איכותי של הקלטה אמינה מאפשר להם להיעזר בתיעוד האיכותי לצורך קבלת החלטה מבוססת, להקשיב שוב ושוב לדברים במידת הצורך ולחזק את בטחונם בהבנת הדברים שנאמרו.

בנוסף, גם המחוקק מכיר בחשיבות הקלטות בדיונים משפטיים, לצורך בקרה על תהליכים שונים, שקיפות בפני הציבור, מתן ביקורת ציבורית על תהליכים משפטיים שונים, בנייה ושמירה על תחושת אמון הציבור במערכת המשפט ואף לצורכי תיעוד היסטורי ומחקר.

תנאים הכרחיים לביצוע הקלטת דיון משפטי

בגלל חשיבותם הרבה של התיעודים, יש להקפיד על שני כללים עיקריים, בעת ביצוע הקלטת דיונים בבית משפט:

  1. ציוד הקלטה מרכזי, כולל מיקרופונים שולחניים, מיקרופון דש לעורכי דין, לצורך הקלטה איכותית, בלי לפגוע בהתנהלות תקינה של הדיון. יש לוודא גם הקלטת גיבוי. בנוסף, המקליט עצמו צריך להיות בעל מקצוע אמין ומורשה.
  2. רישום במהלך ההקלטה, לצורך הקלה על שלב התמלול – חשוב לבצע רישום מסודר של הדוברים בדיון, כדי להבין מי אמר מה, לזרז תהליכי תמלול ולהקל על עבודת התמלול.


לסיכום, הקלטת דיונים משפטיים היא כלי בעל ערך רב, כאשר הוא מיושם בדרך הנכונה. לכן חשוב לפנות לבעלי מקצוע מורשים ומנוסים לביצוע העבודה על הצד הטוב ביותר. צרו קשר לקבלת מידע נוסף!

 

© כל הזכויות שמורות ל-ניר סלע - שירותי הקלטה ותמלול
דילוג לתוכן